PSİKOBİYOTİKLER (MUTLULUK VE TURŞU -SİRKE VEYA LİMON FARKETMEZ)

Yemek yemek üstüne ne düşünürsünüz bilmem /Ama kahvaltının mutlulukla bir ilgisi olmalı

 

Böyle diyor Cemal Süreya. Ve  kesinlikle haklı. Yediklerimizin ,bağırsak floramız ve mutluluğumuz üzerine direk etkisi var. Özellikle de psikobiyotik içeren gıdaların.

 

Psikobiyotik ifadesi, ilk kez  psikiyatrist Ted Dinan tarafından 2013 yılında kullanılmıştır.

Kanada’da  meydana gelen sel yüzünden  meydana gelen hastalıkta 7 kişi hayatını kaybetti. 2 haftalık bir süreçte  salgının yaraları sarıldı; hayat normale döndü. Ancak yıllar sonra yapılan araştırmalarda olay sonrası bölge sakinlerinde depresyon görülme sıklığı artmıştı. Ted Dinan bakteri enfeksiyonları ile depresyon arasında bir bağlantı olabileceğinden şüphelendi ve bunun üzerine arasındaki bakteri ve depresyon arasındaki korelasyonu göstermiş oldu.

Timothy Dinan psikobiyotikleri yeterli miktarlarda alındığında psikiyatrik hastalıklardan muzdarip hastaların sağlığına fayda sağlayan canlı organizmalar olarak tanımlar.

 

Beyindeki hücreler ve bakteriler benzer şekillerde iletişim kurmaktadırlar. Serotonin seviyesi azaldığında depresyon ve huzursuzluk belirtileri görülmeye başlar. Vücudumuzda üretilen  serotoninin  10%’u beyin kaynaklıdır. Geri kalan 90%’ı sindirim sisteminde bulunur.  

 

 

 

 

Bacteria

Neural messengers

Bacillus

Dopamine, norepinephrine

Bifido-bacterium

Gamma-aminobutyric acid (GABA)

Lactobacillus

Acetylcholine, GABA

Streptococcus

Serotonin

 

 

 

 

Yukarıdaki tabloda yer aldığı üzere Lactobacillus ve Bifidobacterium GABA salgılanmasını aktive etmektedir. GABA nın azalmasının depresyonla ilişkili olduğu bilinmektedir.  Psikobiyotikler bu tip nörotransmitterler ile bu konuda depresyon açısından doğal bir antidepresan görevi görmektedir. (Bir başka ilginç dipnot ise bitter çikolatadaki polifenollerin bu bakterilerin artışına yol açmasıdır) .

Probiyotikler normal sindirim sürecine yardımcı, yaşayan bakterilerdir. Probiyotiklerin, insanda beyin sağlığı için faydalı özelliklerinden dolayı artık  probiyotik yerine psikobiyotik ifadesi daha sık kullanılmaya başlanmıştır.

Yapılan son çalışmalarda bağırsaklarımızdaki psikobiyotiklerin artışının; kortizon seviyesindeki artışı ve inflamasyonu engellediği, depresyon ve anksiyete semptomlarını azalttığı, stres seviyesini düşürdüğü ve  hatta hafızanın geliştirilmesi ve sosyal kaygının hafiflemesini sağladığı gösterilmiştir.

Bu nedenle sağlıklı bir bağırsak ve mutlu bir yaşam için;   lahana turşusu, ev yapımı yoğurt ve kefir gibi ürünler artık beslenmemizde  keyfi değil zaruri tüketilecek gıdalar arasında yer almalıdır. Eğer  bu ürünleri belli nedenlerle (alerji vb.) tüketemiyorsak gıda takviyesi olarak da toz veya sıvı formda alınabilir. (Özellikle etiket bilgisi olarak içeriğinde Lactobacillus helveticus ve  Bifidobacterium longum olan ürünler tercih edilebilir.)

Mutlu hafta sonları,

 

Kaynaklar:

https://www.sciencenews.org/article/microbes-can-play-games-mind

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4370913/pdf/ndt-11-715.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5102282/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29190117